پرورش لذیذترین ماهی کفال ایرانی

لذیذترین ماهی کفال ایرانی کدام است و بیش ترین پرورش ماهی کفال به کدام ماهی مربوط می شود؟ در مورد شرایط پرورش ماهی کفال ایرانی به می دانید؟
ماهی های کفال گونه ای از برترین ماهی های شمال کشور به شمار می روند که دارای خصوصیات منحصر به فردی می باشند که در ادامه بیش تر در مورد آن صحبت شده است. ماهی کفال از بدنی کشیده و استوانه ای شکل برخوردار بوده و از هر دو طرف حالت فشردگی احساس می شود. این ماهی دارای فلس های درشتی می باشد که با نام های سیکلوئیدی و کتنوئیدی معرفی شده است.

ماهی کفال از هیچ خط جانبی برخوردار نیست و می توان گفت که این ماهی فقط شامل خطوط طولی هستند و از دو باله پشتی جدا از هم برخوردار می باشند. این ماهی دارای یک پلک چربی بوده است که بر روی چشمان آن قرار گرفته و به آن پلک سوم گفته می شود. البته ماهی کفال ایرانی دارای معده ای است که در آن سنگدانی جای گرفته است و وظیفه این سنگدان خرد کردن مواد غذایی می باشد.
ماهی کفال در آب های گرمسیر و معتدله یافت می شود و زندگی گروهی را بیش تر می پسندد و البته می توان گفت که این ماهی یکی از ماهیان تخم گذار بوده و مانند پلاژیک بر روی آب شناور هستند. بهترین زمان تخم ریزی ماهی کفال در فصل تابستان می باشد. البته ماهی کفال در دو نوع معروف ماهی کفال طلایی و پوزه باریک وجود دارد که از لذیذترین ماهی کفال به شمار می رود و در کشور ایران پرورش داده می شود.

اهمیت کفال ماهیان در چیست

ماهی کفال دارای ارزش غذایی بالایی بوده است و البته میزان چربی در این ماهی به 8.6 درصد می رسد که تمامی اسید های چرب غیر اشباع می باشند. ماهی خشک مواد ازته موجود در هر 100 گرم از ماهی کفال 8.21 و میزان انرژی موجود در آن 159 کالری بوده است. البته باید بدانید که این ماهی در آب های شیرین زندگی می کند ولی می توان آب های شور را نیز تحمل کند و به همین پرورش آن کاری دشوار نمی باشد.
ماهی کفال دتریت خوار بوده و البته می تواند این مواد را به پروتئین تبدیل نماید و به همین دلیل میزان پروتئین در این ماهی بسیار بالاست. این ماهی در بخش های مختلفی از جهان پراکنش داده شده است و مردم از آن به عنوان یک خوراکی مقوی استفاده می کنند.

پرورش ماهی کفال در ایران

اولین تکثیر و پرورش ماهی کفال در کشور ایران در سال 1377 صورت گرفت که البته بالغ بر 1000 قطعه ماهی 5 ساله با وزن های 2 کیلوگرمی از کشور هنگ کنگ وارد ایران گردید و به پرورش آن پرداخته شد. البته این ماهی ها به سه ایستگاه استخر خاکی ماهی معرفی شده و در آب های شور به پرورش این ماهی پرداختند. پرورش ماهی کفال تا سال 1381 ادامه پیدا کرد و در مناطق غذادهی ماهی کفال در دو نوبت صورت می گرفت.

از شرایط پرورش ماهی کفال می توان به درجه حرارت موردنیاز ماهی اشاره کرد. دمای ماهی باید از 6 الی 32 درجه سانتی گراد تعیین گردد و همچنین بهترین PH آب برای زندگی ماهی کفال از 7 الی 8 بوده است. استخری که برای پرورش ماهی کفال به کار می رود باید دارای طول 110 و عرض 25 سانتی متر باشد و همچنین میزان شوری آب باید از 12 الی 22 گرم در لیتر مشخص شود. بهترین عمق برای پرورش ماهی کفال 5.1 متر بوده است.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.