صید انواع ماهی کفال دریایی در ایران

ماهی کفال دریایی دارای چه مشخصاتی بوده است؟ صید ماهی کفال دریایی در ایران چه زمانی صورت می گیرد؟ انواع ماهی کفال را نام ببرید. در ادامه مطلب در مورد انواع ماهی کفال و صید آن ها مطالبی نوشته شده است.
کفال ماهیان آن دسته از ماهیان یوری هالین می باشند که شوری 0 الی 38 گرم در لیتر را می توانند تحمل کنند و البته این ماهی ها از ماهیان آب های شیرین محسوب می شوند. ماهی کفال از دسته ماهیانی است که نسبت به تغییرات دما بسیار حساس می باشد و نمی توان در این محیط دوام بیاورد و بی شک تلف می شود.

ماهی کفال دریای خزر دارای طولی برابر با 60 سانتی متر می باشد و وزن آن ها نزدیک به 5.2 کیلوگرم بوده است. این ماهی ها در 3 سالگی وارد دوره بلوغ می شوند و البته عمر آن ها 16 سال بوده است. ماهی کفال دارای بدنی دوکی شکل و استوانه ای بوده است و از فلس های درشتی پوشیده شده و فلس های آن سیکلوئیدی و کتنوئیدی می باشد.

معرفی انواع ماهی کفال ایرانی

ماهی کفال طلایی: ماهی کفال طلایی که با نام ماهی اوراتوس معرفی شده است از ماهیان پلاژیک به شمار می رود که در دمای 23 الی 25 درجه سانتی گراد از رشد خوبی برخوردار می باشد. این ماهی از ماهیان معرفی شده به کشور ایران محسوب می شود و همچنین از سر مقطی گرد و فلس های درشتی برخوردار است.

از ویژگی های ماهی کفال طلایی می توان به طول این ماهی اشاره کرد که برابر با 59 سانتی متر بوده است و این طول بزرگترین ماهی کفال را نشان می دهد. ماهی کفال طلایی از نظر ارزش غذایی و اقتصادی از دیگر انواع ماهی کفال برتری دارد و البته بیش ترین فروش را در بازار به خود اختصاص داده است. این ماهی تا سن 12 سالگی رشد می کند و اغلب ماهی کفال طلایی با سن 10 سالگی صید شده است.
ماهی کفال طلایی از ماهیان دریارو بوده است و عاشق مهاجرت و مناطق گرم می باشد و به همین دلیل بیش تر در قسمت های جنوبی دریای خزر دیده می شود.

ماهی کفال پوزه باریک: ماهی کفال پوزه باریک گونه ای دیگر از انواع ماهی کفال بوده که با نام های مختلفی چون سالینس در بازار معرفی می شود. این ماهی یکی از برترین ماهی دریای خزر محسوب می شود و بیش تر در قسمت های مرکزی و جنوبی دریای مازندران یافت می شود.
از ویژگی های ظاهری ماهی کفال پوزه باریک می توان به باله پشتی که دارای دو عدد می باشد، اشاره کرد. البته این ماهی از دهانی کوچک و پلک چربی ناقص برخوردار بوده است و بدن این ماهی دارای 7 الی 8 نوار رنگی می باشد و رنگ های آن خاکستری و قهوه ای بوده است.

این ماهی از ساقه دمی کوتاهتری برخوردار بوده و البته بیش ترین طول این ماهی، 40 سانتی متر می باشد. عمر ماهی کفال پوزه باریک تا 9 سال بوده است و البته این ماهی از گیاهخواران به شمار می رود.

صید ماهی کفال دریایی

ماهی کفال از جمله برترین ماهی های دریای خزر بوده است که از صید بسیار لذت بخشی برخوردار می باشد و بیش ترین صید ماهی شمال کشور مربوط به ماهی کفال، ماهی سفید و کپور می باشد. البته صید ماهی کفال پوزه باریک 50 درصد از صید انواع ماهی شمال را به خود اختصاص داده است و با تور های پره ساحلی به صید این ماهی می پردازند.

بهترین زمان صید ماهی کفال دریایی از 20 مهر ماه تا 15 فروردین ماه بوده است و از نظر ارزش غذایی و اقتصادی بسیار بالا بوده است.
صید ماهی کفال طلایی بیش تر در صیدگاه بابلسر صورت می گیرد و این ماهی نیز با تور های ثابت صید می شود. بهترین طعمه برای صید ماهی کفال طلایی، کرم های پرتار بوده است و صید ماهی کفال طلایی به عنوان صید ورزشی معرفی شده است.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.