پخت و تهیه ماهی کفال جنوب ایران

آیا ماهی کفال جنوب با ماهی کفال شمال متفاوت می باشد؟ پخت و تهیه ماهی کفال جنوب در ایران چگونه صورت می گیرد؟ بهترین روش پخت ماهی کفال جنوب چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

ماهی کفال جنوب یکی از برترین انواع شکلان ماهیان به شمار می رود که از سر پهن ولی پوزه ای کند برخوردار است. این ماهی دارای بدنی استوانه ای بوده است و از پهلو ها به صورت خفیفی فشردگی احساس می شود.

این ماهی دارای چشمانی از بافت چربی برخوردار می باشد که به آن پلک سوم گفته می شود. ماهی کفال جنوب از دهانی کوچک و کم تحتانی برخوردار بوده و دندان های این ماهی به سختی دیده می شود.

ماهی کفال جنوب از باله های پشتی جدا از هم برخوردار می باشد و در مورد رنگ این ماهی گفته شده است که در برخی از گونه ها آبی و سبز می باشد. ماهی کفال از برترین ماهی های شمال و جنوب کشور محسوب می شود و قابل ذکر است که ماهی کفال جنوب و شمال از هیچ نظری با هم متفاوت نمی باشند.

البته گونه ای از ماهی کفال که با نام ماهی کفال قرمز معرفی می شود، دارای ویژگی های متفاوتی بوده است و به هیچ وجه با ماهی کفال معمولی یکی نمی باشد. در مورد ارزش غذایی ماهی کفال جنوب گفته شده است که بیش ترین مقدار پروتئین و انواع ویتامین ها در جگر ماهی پنهان شده است و به هیچ عنوان نباید جگر ماهی کفال جنوب را دور ریخت.

تهیه و پخت ماهی کفال جنوب

یکی از ویژگی هایی که در هنگام خرید ماهی کفال  و ماهی سوف به آن توجه باید کرد، اندازه ماهی کفال می باشد. هر ماهی کفال درشت تر باشد از طعم بهتر و مطبوع تری برخوردار می باشد. البته بهترین روش پخت و تهیه ماهی کفال کبابی کردن این ماهی می باشد که البته برای طعم دار کردن این ماهی باید از آب نارنج، گوجه فرنگی و نمک استفاده شود.

البته برای حفظ ارزش غذایی این ماهی باید آن را به صورت کبابی مصرف کنید و همچنین کبابی کردن آن با استفاده از تور قابل انجام می باشد و همچنین بعد از کبابی کردن باید بر روی ماهی سس تهیه شده استفاده شود تا طعم و مزه ماهی بهتر و خوش طعم تر شود.

بیشتر بخوانید: ماهی خشک

البته ماهی کفال از ماهی های دوکی شکل و کم تیغ به شمار می رود و از گوشت لذیذی برخوردار است. ماهی های کوچکتر کفال از طعم خوشایندی برخوردار نیستند پس در هنگام خرید ماهی کفال باید اندازه های بزرگ را انتخاب کرد.

در بسیاری از مناطق از ماهی کفال جنوب برای کبابی کردن و سرخ کردنی استفاده می کنند و همانطور که گفته شد برای حفظ ارزش غذایی این ماهی بهترین روش پخت، کبابی کردن می باشد. البته ناگفته نماند که ماهی کفال جنوب برای دودی کردن و شور کردن نیز مناسب می باشد.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.