ماهی کفال چیست و چه ویژگی دارد

کفال بدنی بلند دارد، جلوی آن تقریباً استوانه‌ای و پشت آن صاف است، طول بدن 4.1 تا 4.8 برابر ارتفاع بدن و 3.8 تا 4.1 برابر طول سر است. سر متوسط، از دو طرف کمی برآمده، از پشت پهن و صاف و پوزه کوتاه و پهن است. چشم ها بزرگ، گرد و در نیمه جلویی سر قرار دارند. پلک های چربی جلو و عقب به خوبی توسعه یافته و به مردمک می رسد.

خصوصیات فیزیکی

سوراخ های بینی در هر طرف ماهی دلمی دارای 2 سوراخ است که در بالای جلوی چشم قرار گرفته اند، جلوی آن تیز است و در مرکز یک برآمدگی دارد. هر دو فک دارای دندان های پرزدار هستند که در یک ردیف قرار گرفته اند. زبان بزرگ، گرد، واقع در پشت دهان، آزاد نیست. دهانه های آبشش عریض، شن کش های آبشش باریک، غشای اپکولار به تنگ وصل نیست و اپرکول جلو و حاشیه اپرک فاقد خار هستند. کفال کفال ها آبشش های کاذب ایجاد کرده اند. فلس ها بزرگ هستند، فلس های بدن فلس های ctenoid، سر فلس های گرد است، به جز اولین باله پشتی، همه باله ها دارای فلس های گرد کوچک هستند، هر کدام دارای طولی در دو طرف قاعده باله پشتی اول، زیر بغل. باله سینه ای، قسمت بالایی قاعده باله لگنی و وسط دو باله لگنی فلس های مثلثی زیر بغل. خط جانبی مشخص نیست و یک لوله کوچک بدون باز شدن در مرکز فلس جانبی وجود دارد. دو باله پشتی کوتاه و دور از هم هستند. باله پشتی اول دارای 4 خار است؛ باله پشتی دوم بزرگتر است، شبیه باله مقعدی با 1 تا 2 خار، باله شکمی دارای 1 خار و 5 پرتو است. باله دمی دوشاخه است، لوب بالایی کمی بلندتر از لوب پایینی است.
حاشیه، غیرمتمرکز. 2 باله پشتی، 8 باله مقعدی، باله دمی چنگال دار عمیق. بدن و پشت و سر به رنگ آبی مایل به خاکستری و شکم سفید است و گوشت لطیف و لذیذ است و از قلیه می توان خاویار که محصولی گرانبها است تهیه کرد که به همین دلیل صادرات ماهی رونق بسیاری داشته است.

غذای کفال

ماهی باله و ماهی قزل آلا بیل زدن و تغذیه از ارگانیسم های اطراف روی سطح گل زندگی می کند طعمه شامل دیاتوم ها، هوموس، پلی شائت ها و لاروهای کیرونومید و غیره است و همچنین میگو و نرم تنان کوچک را می خورد. بچه‌ها در مراحل بعدی عمدتاً از زئوپلانکتون‌ها تغذیه می‌کنند. پس از ورود به خور، از هوموس، دیاتوم‌ها و جلبک‌های آبی و سایر جلبک‌های پایینی و حیوانات کوچک روی سطح گل تغذیه می‌کنند. معده تمایل به رشد دارد و عادات غذایی نیز از حیوان به گیاه هنگامی که به طور مصنوعی پرورش داده می شود، می توان آن را با پوست آب پز، سبوس برنج، دانه های تقطیر و دانه های شکر تغذیه کرد. تغذیه نوجوانان فقط در طول روز انجام می شود. در طول زمستان گذرانی و تولید مثل، لوچ به ندرت تغذیه می کند یا تغذیه را متوقف می کند.

طعمه ماهی کپور

تولید مثل کفال

ماهی های نر معمولاً 3 تا 4 ساله هستندو ماهی ماده در 4 تا 6 سالگی بالغ می شوند. نرها در گروه های تخم ریزی غالب هستند، اما افراد کوچکتر هستند. دوره تولید مثل حدود اکتبر تا ژانویه است. محل تخمگذاری در دریای آزاد است. تعداد تخمک های باردار 2.2 تا 7.2 میلیون است. تخم ها شناور، کروی، قطر تخم مرغ 0.7-1 میلی متر، 1 توپ روغن، کمی زرد، قطر توپ روغن 0.28 ~ 0.4 متر است. طول لاروهای تازه بیرون آمده 2.4 میلی متر و بچه ماهی هایی که در بهار به ساحل می رسند حدود 30-20 میلی متر طول دارند. ماهی باله به سرعت رشد می کند و جزو ماهی لذیذ در جدول است، طول ماهی در سن 200 میلی متر و 0.25 کیلوگرم، در سن دوم 520-350 میلی متر و 0.5 کیلوگرم و در سن 4-6 سالگی 450-550 میلی متر و 1.2-2 کیلوگرم است.